Att fullkorn består av spannmålskärnans alla delar, det vill säga mjölkropp, kli och grodd, är fastlagt. Men det är också viktigt att definiera vilka grödor som ska ingå i begreppet fullkorn. Dessutom behöver man veta hur tekniska fraktioner får framställas och blandas, vilket innehåll av fullkorn som fullkornsprodukter ska ha och hur detta innehåll ska beskrivas på matens förpackning.
Många studier visar att den som äter mer fullkorn löper mindre risk att drabbas av övervikt, hjärt-kärlsjukdom, åldersdiabetes och vissa cancertyper. En svaghet med kostepidemiologiska studier är att det är svårt att skatta intag av fullkorn. Andra problem är att mat med fullkorn är dåligt definierad och att verkningsmekanismer bakom sambandet fullkorn och hälsa till stora delar är okända.
Nordiskt excellenscentrum
Vad bygger rekommendationerna på för underlag? Om nu ett ökat intag av fullkorn leder till bättre hälsa, hur ska vi då förmå konsumenterna att öka sitt intag? Frågorna är många, och för att öka kunskapen kring dem har NordForsk beviljat medel till Helga, ett ”Nordic Centre of Excellence”, för att samordna och initiera nordisk spetsforskning inom området mellan 2007 och 2011.
Forskningsprogrammet Helga står för Nordic Health- Wholegrain food. Samordnare är Danska Institutet för Cancerepidemiologi, där programmets ledare Anne Tjønneland arbetar. Dessutom ingår Sveriges lantbruksuniversitet, Kuopio universitet, Umeå universitet, Tromsø universitet och Köpenhamns universitet. I ett senare skede har även forskare från Island anslutit sig. Inom Helga studerar vi samband mellan mat och hälsa, och det finns spetskompetens inom livsmedelsvetenskap, biomarkörer (som är komponenter i till exempel ett biologiskt prov – blod, urin, vävnad – som speglar ett specifikt intag eller fysiologisk process eller sjukdom), interventionsstudier, epidemiologi och sociologi.
Fullkorn och sjukdomar
Forskningen vid Helga kommer att koncentreras till fullkorn i relation till kardiovaskulära sjukdomar, åldersdiabetes, bröst-, tjocktarms-, prostata- och livmoderscancer samt dödlighet i sjukdom.
Biomarkörer för intag av fullkorn från råg, vete och kanske havre kommer att utvecklas. Dessutom kommer vi att studera faktorer som påverkar intaget av fullkorn samt utveckla strategier för att öka intaget i olika länder.
Under senare år har ett antal randomiserade kliniska studier genomförts, där effekter av fullkornsintag på riskmarkörer för sjukdom studerats hos deltagare som slumpvis delats in i grupper. Resultaten har varierat, men i de senaste studierna har de varit negativa eller marginella för de markörer som undersökts.
I en studie där vi från SLU medverkade, fick 30 måttligt överviktiga personer äta fullkorn eller raffinerade spannmålsprodukter under sex veckor. Inga signifikanta skillnader i insulinkänslighet, inflammation eller lipidoxidation, oxidation av fettsyror, kunde påvisas efter intag av de olika typerna av kost.
Därför måste nya markörer eller verkningsmekanismer identifieras, för att kunna verifiera de minskade riskerna för sjukdom som observerats i epidemiologiska studier.
Författare
:
Per Åman
är professor i växtproduktlära vid institutionen för livsmedelsvetenskap, SLU.
E-post:
Per.aman@lmv.slu.se
Rikard Landberg
är doktorand vid institutionen för livsmedelsvetenskap, SLU.
E-post:
rikard.landberg@lmv.slu.se
Afaf Kamal-Eldin
är docent i livsmedelsvetenskap vid institutionen för livsmedelsvetenskap, SLU.
E-post:
afaf.kamal-Eldino@lmv.slu.se
Litteratur:
Andersson, A., Tengblad, S., Karlström, B., Kamal-Eldin, A., Landberg, R., Basu, S., Åman, P. and Vessby, B. Wholegrain foods do not affect insulin sensitivity, or markers of lipid peroxidation and inflammation in healthy moderately overweight subjects. J. Nutr. 137 (2007) 1401- 1407.
Landberg, R., Kamal-Eldin, A., Andersson, A., Vessby, B. and Åman, P. Alkylresorcinols as biomarkers of wholegrain wheat and rye intake: plasma concentration and intake estimated from dietary records. Am. J. Clin. Nutr. 87 (2008) 832-838.
Ross, A., Kamal-Eldin, A. and Åman, P. Dietary alkylresorcinols: absorption, bioactivities, and possible use as biomarkers of whole-grain wheat- and rye-rich foods. Nutr. Rev.62 (2004)81-95.